Azteb

ماشین‌های سی پپ CPAP: نکاتی برای اجتناب از 10 مشکل رایج

نویسنده aztebadmin 2019-01-08 12:00:18 0 نظر راهنما,

CPAP یک درمان مهم برای آپنه انسدادی خواب است، اما بدون مشکل هم نیست. یاد بگیرید چگونه از ماسک‌های ناراحت‌کننده و سایر مشکلات رایج CPAP اجتناب کنید.
فشار هوایی مثبت مداوم (CPAP) یک درمان معمول برای آپنه انسدادی خواب است. دستگاه CPAP با استفاده از یک شلنگ و ماسک یا ناخن برای ارائه فشار هوای ثابت و بی‌حرکت تهیه‌شده است.
مشکلات رایج با CPAP شامل یک ماسک نشتی، مشکل خواب رفتن، بینی گرفتگی و خشکی دهان است.
خبر خوب این است که اگر یک ماسک یا دستگاه CPAP برای شما کار نکند، شما گزینه‌های دیگری دارید و اکثر ماسک‌های CPAP قابل تنظیم هستند تا بتوانند آن‌ها را برای شما راحت‌تر کنند.


در اینجا 10 مشکل رایج سی پپ CPAP بیان می‌شود و آنچه شما می‌توانید در مورد آن‌ها انجام دهید هم، توضیح داده می‌شود:

1. اندازه یا سبک اشتباه ماسک CPAP 

برای اطمینان از اینکه ماسک دستگاه سی پپ CPAP مناسب است، با پزشک خود و تهیه‌کننده آن، ارتباط داشته باشید.  هرکسی، ساختار چهره خاص خود را دارد، بنابراین سبک و اندازه مناسب ماسک برای اشخاص دیگر، ممکن است برای شما مناسب نباشد.
*ماسک دیگری را امتحان کنید. طیف وسیعی از ماسک CPAP در دسترس هستند. به‌عنوان‌مثال، برخی از ماسک‌های صورت، دهان و بینی را می‌پوشانند، با بندهایی که در سراسر پیشانی و گونه شما قرار دارند. این ممکن است باعث شود، برخی افراد خجالت بکشند، اما اگر شما ترجیح می‌دهید از طریق دهانتان در طول خواب نفس بکشید، به‌خوبی کار می‌کنند. آن‌ها همچنین در صورت خوابیدن بسیار مناسب هستند.
ماسک‌های دیگر دارای بالش‌های بینی هستند که زیر بینی و چانه شما قرار می‌گیرند که مقدار کمتری از صورت شما را می‌پوشانند. که البته می‌تواند احساس سنگینی کمی ایجاد کند.
اگر شما عینک بزنید و یا با ماسک بخوانید، بالش بینی ممکن است به‌خوبی کار کند، زیرا بعضی از آن‌ها چشمتان را نمی‌بندند.. بااین‌وجود، اگر در خوابتان خیلی حرکت می‌کنید یا به پهلو می‌خوابید، ممکن است گزینه مناسبی نباشد.
توجه به اندازه.  اکثر ماسک‌ها در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. فقط به این دلیل که اگر شما یک اندازه مشخص در یک نوع ماسک دارید، به این معنی نیست که شما،یک اندازه یکسان در بقیه ماسک‌ها دارید. ماسک CPAP معمولاً قابل تنظیم است.
از پزشکتان یا تهیه‌کننده دستگاه سی پپ CPAP بخواهید تا به شما نشان دهد که چطور ماسک خود را به بهترین شکل ممکن تنظیم کنید. دستورالعمل‌های تولیدکننده محصول، همچنین می‌تواند به شما نشان دهد که چگونه این کار را انجام دهید. یک ماسک مناسب نباید ناخوشایند یا دردناک باشد.

 

2. مشکل استفاده در پوشیدن دستگاه CPAP

اول، سعی کنید ماسک CPAP برای مدت کوتاهی درحالی‌که بیدار هستید، بپوشید - به‌عنوان‌مثال، درحالی‌که تلویزیون تماشا می‌کنید . سپس سعی کنید ماسک و شلنگ را با استفاده از دستگاه در طول روز و در زمانی که بیدارید، استفاده کنید.
پس‌ازاین که به چگونگی احساس استفاده از آن دست‌یافتید، هر بار که خواستید بخوابید، از دستگاه CPAP استفاده کنید، ازجمله برای چرت زدن. فقط در حال حاضر دستگاه سی پپ CPAP را بپوشید و ممکن است در استفاده از آن تأخیر بیفتد.  با چندین هفته یا بیشتر از آن استفاده کنید تا ببینید آیا ماسک و فشار آن،برای شما مناسب است یا نه.

 

3. دشواری تحمل هوای فشرده

شما می‌توانید با استفاده از یک دستگاه با قابلیت "رمپ" به این موضوع غلبه کنید. این تنظیم به شما اجازه می‌دهد با فشار کم هوا شروع کنید. سپس دستگاه درحالی‌که می‌خواهید بخوابید، به‌طور خودکار و به‌آرامی فشار هوا به حالت تنظیم‌شده شما، افزایش می‌یابد.  پزشک شما می‌تواند میزان آن را تنظیم کند.
اگر این ویژگی کمک نمی‌کند، با پزشک خود در مورد تغییر دادن دستگاه صحبت کنید که به‌طور خودکار و به‌طور مداوم فشار را درحالی‌که در خواب هستید، تنظیم کند. برای مثال، یک دستگاه دوطرفه فشار مثبت هوایی بای پپ (BPAP) که در هنگام نفس کشیدن (استنشاقی) فشار بیشتری ایجاد می‌کند و زمانی که از آن خارج می‌شود (بیرون کشیدن) فشار کمتری ایجاد می‌کند.

 

4. خشکی و چسبیدگی بینی

خشکی و چسبندگی بینی  

بررسی کنید تا مطمئن شوید ماسک شما، مناسب است. یک ماسک نشتی می‌تواند بینی شما را خشک کند. اگر شما برای جلوگیری از نشت هوا، باید اغلب تسمه‌ها را بشویید، پس ماسک مناسب نیست.
یک دستگاه سی پپ CPAP که دارای خاصیت رطوبت گرم است و به دستگاه فشار هوا متصل است، می‌تواند کمک کند.شما می‌توانید میزان رطوبت را تنظیم کنید. استفاده از یک اسپری بینی سالین در زمان خواب نیز می‌تواند به‌راحتی به یک بینی با خشکی و چسبیدگی کمک کند.

 

5. احساس ناراحتی

درحالی‌که بیدار هستید، با استفاده از ماسک خود تمرین کنید.  اول، آن را بدون هیچ بخش دیگر، فقط به‌صورت خود نگه‌دارید. هنگامی‌که شما با آن راحت هستید، سعی کنید ماسک با بند استفاده کنید.
سپس، بدون استفاده از بند، سعی کنید ماسک را با شلنگ، به‌صورت خود نگه‌دارید. دستگاه CPAP را روشن کنید، شاید باقابلیت شیب‌دار شدن روشن شود. بعد، این کار را با استفاده از تسمه انجام دهید. در نهایت، سعی کنید با ماسک و ماشین، بخوابید.
تمرینات آرامش‌بخش، مانند آرام‌سازی عضلات پیش‌رونده، ممکن است به کاهش اضطراب مربوط به استفاده از CPAP کمک کند.
اگر هنوز احساس ناراحتی دارید، با پزشک یا فروشنده دستگاه CPAP صحبت کنید. ممکن است که ماسک با اندازه‌های مختلف پیشنهاد کنند یا سبک دیگری را - مانند آن‌هایی که از بالش بینی استفاده می‌کنند- پیشنهاد دهند.

 

6. ماسک نشتی، سوزش پوستی یا زخم‌های تحت‌فشار

یک ماسک سوراخ یا بد به این معناست که شما فشار کمتری نیاز ندارید و ممکن است پوست شما را تحریک کند. این ماسک همچنین می‌تواند هوا را به چشمان شما هدایت کند و باعث شود که چشمانتان خشک یا پراشک شود.

سعی کنید پد و بند را تنظیم کنید تا مناسب‌تر شود. اگر دستگاه بر روی بینی شما قرار بگیرد، حتماً آن را روی پل بینی خود قرار ندهید، چرا که می‌تواند هوا را به چشمان شما هدایت کند.
ممکن است لازم باشد از فروشنده محصولات پزشکی بخواهید که به شما کمک کند یک ماسک با اندازه‌های مختلف را پیدا کنید، به‌ویژه اگر وزن شما خیلی تغییر کرده است. یا یک دستگاه سبک متفاوت مانند یک بالش بینی را امتحان کنید. اگر دچار زگیل یا زخم‌های پوستی مانند زخم رو بینی شدید به‌سرعت به پزشکتان اطلاع دهید.

 

7. سختی خواب

با استفاده از ماسک، تنها، برای یک دوره زمانی طولانی در روز، ممکن است به شما کمک کند که احساسات خود را به دست آورید و در شب خواب راحت‌تری داشته باشید.
استفاده ماشین‌های دارای ویژگی شیب‌دار که به‌آرامی و به‌تدریج فشار هوا را برای زمان خواب، افزایش می‌دهند، ممکن است در هنگام خواب راحت‌تر باشند.
عادات خواب عمومی هم مفید هستند مانند. ورزش منظم و جلوگیری از کافئین و الکل قبل از خواب. سعی کنید استراحت کنید. به‌عنوان‌مثال، قبل از رفتن به رختخواب، یک حمام گرم ببرید. تا زمانی که خسته نشدید، به رختخواب نروید.

 

8. دهان خشک

اگر شب‌ها از دهانتان تنفس می‌کنید و یا دهانتان در هنگام خواب باز است، برخی از دستگاه‌ های CPAP ممکن است خشکی دهان را بدتر کنند.  بند چانه ممکن است در صورت بسته شدن ماسک بینی، دهان را بسته و نشت هوا را کاهش دهد.
دستگاهی کامل چهره که دهان و بینی شما را پوشش می‌دهد نیز، ممکن است برای شما مفید باشد. مرطوب کننده CPAP گرم که به دستگاه فشار هوا نیز متصل می‌شود نیز ممکن است کمک کند.

 

9. برداشتن ناخواسته دستگاه سی پپ CPAP در طول شب

طبیعی است که گاهی اوقات بیدار شوید تا ماسک خود را بردارید. اگر شما در خواب زیاد حرکت می‌کنید، ممکن است متوجه شوید ماسک، روی صورت شما باقی خواهد ماند.
ممکن است ماسک را بردارید. زیرا بینی‌تان پر است. اگر چنین است، از یک ماسک خوب و اضافه کردن یک رطوبت دهنده CPAP گرم می‌تواند کمک کند. بند چانه نیز ممکن است به نگه‌داشتن دستگاه بر روی صورت شما کمک کند.
اگر این یک مشکل سازنده است، می‌توانید که یک زنگ هشدار برای بعضی اوقات در شب تنظیم کنید تا مطمئن شوید دستگاه هنوز روشن است. اگر متوجه شدید که دستگاه،برای مدت طولانی نگه داشته شده است، می‌توانید زنگ هشدار را برای شب هنگام تنظیم کنید.

 

10. سروصدای اذیت کننده

اکثر مدل‌های جدید دستگاه‌ های CPAP تقریباً بی‌صدا هستند. اما اگر صدای دستگاه شما را آشفته می‌کند، ابتدا مطمئن شوید که فیل‌تر هوای دستگاه تمیز و قفل‌شده است. چیزی ممکن است سروصدا را بدتر کند. از پزشک یا CPAP خود بخواهید که ماسک و لوله را به‌درستی پاک‌کنید.
اگر این کار به شما کمک نمی‌کند، از پزشکتان یا تهیه‌کننده دستگاه سی پپ CPAP بخواهید که بررسی کنند تا اطمینان حاصل شود که این کار به‌درستی انجام می‌شود. اگر دستگاه به‌درستی کار می‌کند و سروصدا، هنوز هم شما را ناراحت می‌کند، سعی کنید با گوش‌گیر یا استفاده از یک دستگاه صوتی صدا تولید کنید، قرار دادن دستگاه تا آنجا پیش می‌رود که باعث ایجاد صدا نشود. درصورتی‌که لوله‌های اضافی در دسترس است و برای دستگاه شما مناسب باشد، از پزشکتان یا فروشنده دستگاه CPAP بخواهید که آن را تعبیه کنند.

 

زمان و صبر و شکیبایی کلید موفقیت هستند

استفاده از یک دستگاه CPAP می‌تواند خسته‌کننده باشد، اما مهم است که با آن کنار بیایید. این درمان برای جلوگیری از عوارض آپنه انسدادی خواب، مانند مشکلات قلبی و خواب‌آلودگی روزانه ضروری است.
برای اطمینان از مناسب‌ترین و بهترین دستگاه، با پزشک خود و تهیه‌کننده CPAP ارتباط داشته باشید. ارتباط منظم با دکتر برای تنظیم دستگاه و حل دیگر مشکلات، بسیار مهم است. برای پیدا کردن تنظیمات صحیح و ماسک استفاده می‌شود.
با گذشت زمان و صبر، CPAP سی پپ می‌تواند کیفیت زندگی و سلامت شما را تحت تأثیر قرار دهد.

بیشتربدانید:

 

 

افزودن نظر