Azteb

آیا استفاده از دستگاه ونتیلاتور در دوران کرونا مفید است؟

نویسنده aztebadmin 2020-10-10 20:11:40 0 نظر آموزش,

 

آیا استفاده از دستگاه ونتیلاتور در دوران کرونا مفید است؟

در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که آیا استفاده از دستگاه ونتیلاتور برای مبتلایان به ویروس کرونا (یا همان کووید ۱۹) مفید است و کمکی به بیماری آن‌ها می‌کند؟

اگر اخبار مرتبط با بیماری کرونا را پیگیری کرده باشید، احتمالاً متوجه نقش برجسته دستگاه‌های ونتیلاتور در این زمینه شده‌اید. در واقع، نام کرونا و ونتیلاتور به‌نوعی با یکدیگر عجین شده است. در واقع، بسیاری از افراد ونتیلاتورها را آخرین امید و راهکار برای زنده ماندن مبتلایان به کووید ۱۹ می‌دانند. البته همان‌طور که می‌دانیم، این ویروس در تمامی افراد منجر به عفونت ریوی و مشکلات تنفسی نمی‌شود. ولی در مواردی که ریه بیمار درگیر می‌شود،‌ استفاده از ونتیلاتور یکی از حیاتی‌ترین راه‌ها برای زنده ماندن آن‌ها است.

خطرات استفاده از ونتیلاتور برای بیماران کرونایی

بااین‌حال، همچنان تردیدهایی در مورداستفاده از ونتیلاتور توسط بیماران مبتلا به کووید ۱۹ وجود دارد. این دغدغه‌ها باعث شده تا پزشکان استفاده از تنفس ماشینی (همان دستگاه‌های ونتیلاتور) را تا جای ممکن به تعویق بیندازند. این موضوع حتی تا جایی پیش رفت که برخی ادعا می‌کردند استفاده از تنفس مصنوعی توسط بیماران کرونایی، درواقع امضا کردن حکم مرگ آن‌ها است! ولی قضیه از این قرار است که تنفس ماشینی به‌صورت کلی برای بدن و ریه‌های انسان مفید نیست و عواقبی را بر جای می‌گذارد. بنابراین، هنگامی‌که بیماران کرونایی از ونتیلاتور استفاده می‌کنند، احتمالاً برای مدتی درگیری‌های تنفسی خواهند داشت که برخی از آن‌ها به‌خاطر ویروس و بخشی نیز به‌واسطه تنفس دستگاهی است. به همین خاطر، پزشکان توصیه دارند تا جای ممکن از این نوع تنفس استفاده نشده و آن را (علیرغم کارایی در نجات جان بیمار)، به‌عنوان یکی از آخرین حربه‌ها در نظر داشته باشیم.

یافته های جدید به نفع دستگاه ونتیلاتور است!

از سوی دیگر، طبق بررسی‌های جدید انجام شده، شواهد به نفع دستگاه‌های ونتیلاتور هستند. در طی ماه‌های گذشته،‌ تبلیغات منفی زیادی درزمینه استفاده از ونتیلاتور برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ انجام شده بود که پیش‌تر در مورد آن بحث شد. بر اساس برخی آمارها، استفاده از این دستگاه در میان بیماران کرونایی نرخ مرگ‌ومیر آن‌ها را تا حدود ۹۰ درصد افزایش داده بود! ولی بررسی‌های جدید این اعداد را زیر سؤال برده است. آن‌ها معتقدند که اشتباه در شمارش و جامعه آماری باعث شکل‌گیری این اعداد شده است و استفاده از ونتیلاتور در میان بیماران فوت‌شده تنها بررسی‌شده است. بنابراین طبق بررسی‌های جدید، تخمین زده می‌شود که نرخ مرگ‌ومیر در میان بیماران کرونایی که از تنفس ماشینی استفاده می‌کنند،‌ تنها حدود ۲۵ درصد است که عددی قابل‌قبول شمرده می‌شود.

 

بیشتربدانید:

 

افزودن نظر