Azteb

راهنمای خربد دستگاه ونتیلاتور خانگی

نویسنده AnonymousFox_hfa 2018-04-25 20:25:51 0 نظر راهنما,

دستگاه ونتیلاتور یا respiration دستگاه کمک تنفسی جهت بیماران حاد تنفسی است. ونتیلاتور دستگاهی است که کار تنفس را برای بیمارانی که به‌طور موقت یا دائم دچار مشکلات تنفسی هستند انجام می‌دهد.

ونتیلاتورهای خانگی یا home care جهت استفاده بیماران حاد تنفسی در منزل به‌کاربرده می‌شود.

مشخصات اصلی و عمومی این ونتیلاتور ها:

  1. نسبت به ونتیلاتور های ICU و بیمارستانی سبک‌تر است و اکثراً قابل‌حمل است.
  2. دارای باتری شارژی داخلی است که در صورت نیاز جهت جابه‌جایی بیمار به‌صورت پرتابل قابل‌استفاده است و یا در زمان قطع برق، دستگاه همچنان به کار خود ادامه خواهد داد.
  3. دارای ورودی اکسیژن به‌صورت کم‌فشار است، یعنی در صورت نیاز بیمار به اکسیژن بالاتر از 21 درصد اکسیژن هوا، با کنترل fio2، درصد اکسیژن موردنیاز بیمار را روی دستگاه تنظیم می‌کنیم و دستگاه با کمک اکسیژن ورودی 93 درصد، مقدار درصد اکسیژن هوای ورودی بیمار یا insprtion را تنظیم می‌کند. اکسیژن ورودی دستگاه ونتیلاتور از طریق پورت ورودی اکسیژن ، از طریق کپسول اکسیژن ساز و یا دستگاه اکسیژن ساز تأمین می‌گردد. نکته مهم و مهم این است که:اکسیژن خشک می‌بایست به ورودی ونتیلاتور وصل گردد و هرگز در مسیر اکسیژن رطوبت دهنده قرار نگیرد و در صورت موجود بودن لیوان مرطوب‌کننده در مسیر ، هرگز داخل لیوان آب ریخته نشود. زیرا اکسیژن مرطوب باعث زنگ‌زدگی و خرابی موتورپمپ ونتیلاتور می‌گردد.
  4. ونتیلاتور تنفسی دارای خروجی دو لاین و یا تک لاین است. بدین گونه که برخی از ونتیلاتورها دارای تنها یک ورودی هوای بیمار است که هوای دم یا inspiration  را  از طریق مستقیم به بیمار ارسال می‌نمایند و هوای بازدم نیزاز طریق همان خروجی و با بستن یک ولو یا دریچه انجام می‌گیرید. و در ونتیلاتورهای 2 لاین، یک ورودی برای هوای دمی یا inspiration و یک خروجی برای هوای بازدمی یا expiration تعبیه‌شده است.در مقایسه ونتیلاتورهای 2 لاین مزایا و دقت بالاتری نسبت به ونتیلاتورهای تک لاین دارند. اولاٌ ست‌های مصرفی دو لاین بسیار ارزان‌تر از ست‌های مصرفی تک لاین هستند و به همین خاطر هر دو هفته یک‌بار می‌توان این ست‌ها را تعویض کرد.

دوم اینکه ست‌های تنفسی 2 لاین ونتیلاتور به علت ایزوله بودن راه‌های هوایی دم و بازدم و مکانیزه بودن دریچه‌های دم و بازدم دستگاه بهتر عمل نموده و کمتر دچار خرابی و یا اختلال عملکرد می‌شوند.

در بسیاری از موارد ست‌های مصرفی تک لاین به خاطر کیفیت بد و به‌موقع عمل نکردن دریچه خروجی موجب اختلال کار دستگاه ونتیلاتور و آسیب تنفسی بیمار می‌گردد.

 

ونتیلاتور ها از 2 راه اینتوبه و تراکستومی به بیمار متصل می‌گردند.

مدهای اصلی ونتیلاتورها SIMV و SPONT است.

در مورد SIMV عملاً کنترل تنفسی کاملاً به عهده دستگاه بوده و بیمار تنفس منظم و خاصی ندارد.

در مورد SPONT که شامل زیر مودهای مختلف است دستگاه تنظیم و کنترل‌کننده تنفس است، بیمار دارای تنفس ولی غیرمنظم و ضعیف است و دستگاه ونتیلاتور به‌صورت کمک‌کننده موازی تنفسی عمل می‌کند.

ونتیلاتور های خانگی دارای موتور فن هواساز داخلی هستند. این کمپرسورها یا موتور فن‌های داخلی هوای خارج از دستگاه را مکیده و پس از تنظیم بر اساس ضربان و حجم و فشار، هوا را به سمت ریه بیمار خارج میکند.

ونتیلاتور های خانگی دارای موتور فن هواساز داخلی هستند. این کمپرسورها یا موتور فن‌های داخلی ، هوای خارج از دستگاه را مکیده و پس از تنظیم بر اساس ضربان و حجم و فشار، هوا را به سمت ریه بیمار خارج می‌کنند. بنابراین بدیهی است هوای ورودی به ریه بیمار دارای 21 درصد اکسیژن طبیعی موجود در هوای عادی است.

جهت بالاتر بردن درصد اکسیژن ورودی ریه بیمار می‌بایست دستگاه ونتیلاتور را به ورودی کپسول اکسیژن و یا دستگاه اکسیژن ساز متصل نمود.

در میان دستگاه‌های ونتیلاتور تنفسی بیمار، ونتیلاتور T bird ساخت کمپانی آمریکایی CARE FUSION ازجمله قوی‌ترین ، کامل‌ترین، و مقاوم‌ترین ونتیلاتورهای موجود در بازار است.

ونتیلاتور کامل بعدی ELISE150 ساخت کمپانی فرانسوی RESMED است.

این دو دستگاه مناسب‌ترین ، کامل‌ترین و فنی‌ترین دستگاه‌های ونتیلاتور موجود در بازار بوده که به‌صورت آکبند و کارکرده به بیماران متصل می‌گردد.

 

بیشتربدانید:

 

افزودن نظر