Azteb

کپسول اکسیژن بخریم یا دستگاه اکسیژن ساز؟

نویسنده AnonymousFox_hfa 2018-03-13 15:18:27 0 نظر راهنما,

دستگاه اکسیژن ساز و کپسول اکسیژن هردو در فرایند اکسیژن تراپی مورد استفاده قرار می گیرند. اما روش اکسیژن رسانی این دو با هم کمی متفاوت است.

نحوه فراهم نمودن گاز اکسیژن

مهمترین و اصلی ترین تفاوت این دو دستگاه در شیوه فراهم نمودن اکسیژن است. کپسول اکسیژن که اکسیژن مایع آن به شیوه صنعتی تهیه می شود، اکسیژن فشرده شده را در خود نگه می دارد. گاز اکسیژن ذخیره شده توسط بیمار مصرف می شود تا تمام شود و آنگاه مجدد پر شده و مورد استفاده بیمار قرار می گیرد. اما دستگاه اکسیژن ساز، توسط پمپ مخصوص، هوای درون اتاق را مکیده و سپس از محفظه های پودر زئولیت عبور می دهد و پودر زئولیت، اکسیژن موجود در هوای ورودی را از گازهای دیگر هوا جدا کرده و به سمت محفظه های دیگر هدایت می نماید.

دستگاه اکسیژن تا زمانی که به منبع الکتریکی متصل باشد می تواند عملیات تولید اکسیژن را ادامه می دهد. دستگاه اکسیژن ساز شبیه به یک سیستم تهویه مطبوع است. بدین ترتیب که هوای اطراف را می مکد آن را اصلاح کرده و تحویل بیمار می دهد. اما به جای خنک کردن هوا، ابتدا آن را فشرده و تصفیه کرده و گاز نیتروژن آن را هم حذف می کند سپس گاز اکسیژن خالص را در یک نرخ جریان مطلوب تحویل بیمار می دهد.

منبع دائمی گاز اکسیژن

یک کپسول اکسیژن بعد از مدتی استفاده خالی شده و نیاز است که مجددا آن را پر نمود. اما دستگاه اکسیژن ساز تا زمانی که هوا و منبع تامین برق وجود داشته باشد همیشه گاز اکسیژن خالص در اختیار بیمار قرار می دهد. تفاوت دستگاه اکسیژن ساز و کپسول اکسیژن در این است که دستگاه اکسیژن ساز هوا را گرفته و با جدا سازی نیتروژن موجود در آن گاز اکسیژن خالص را تحویل می دهد، به همین دلیل می توان این دستگاه را به عنوان منبع دائمی اکسیژن در نظر گرفت.

مقایسه شرایط ایمنی

کپسول اکسیژن گاز اکسیژن را در مقدار مشخصی در خود ذخیره می کند و این مسئله خود یک خطر بالقوه محسوب می شود زیرا گاز اکسیژن ممکن است نشت کند و هوای اطراف را غنی از گاز اکسیژن سازد. هوای اشباع از گاز اکسیژن می تواند خطر آتش سوزی را افزایش دهد. اگر آتش تحت این شرایط شعله ور شود کنترل آن سخت تر است زیرا آتشی که با اکسیژن خالص می سوزد بسیار داغ تر از آتش های دیگر است. اما دستگاه  اکسیژن ساز گاز اکسیژن را در خود ذخیره نمی کند و گاز اکسیژن تولید شده توسط دستگاه بلافاصله پس از تولید توسط بیمار مصرف می شود. از طرف دیگر بسیاری از دستگاه ها دارای سیستم های حفاظتی برای جلوگیری از آتش سوزی های احتمالی هستند و در نتیجه خطر دستگاه اکسیژن ساز از یک کپسول اکسیژن پزشکی به مراتب کمتر است.

قیمت

قیمت دستگاه اکسیژن ساز و کپسول اکسیژن ساز دارای بسیار متفاوت است، اما هزینه شارژ کپسول اکسیژن در طولانی مدت هزینه ای برابر با یک دستگاه اکسیژن ساز در سطح متوسط را خواهد داشت.

ابعاد و اندازه

دستگاه های اکسیژن ساز قابل حمل بسیار سبک تر از کپسول های اکسیژن هستند و به راحتی می توان آن ها را با وسایل نقلیه حمل نمود. همچنین برای افراد مسن استفاده از دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل می تواند آسان تر از کپسول های اکسیژن باشد.

برچسب ها: اکسیژن ساز

افزودن نظر