Azteb

چه دستگاه‌هایی به درمان بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) کمک می‌کند

نویسنده aztebadmin 2020-12-02 11:10:25 0 نظر آموزش,

 

چه دستگاه‌هایی به درمان بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) کمک می‌کند؟
هرچند بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) هیچ درمانی ندارد، اما دارو‌های استنشاقی می‌تواند به مبتلایان آن کمک کند.  اکسیژن‌ساز قابل‌حمل یکی از دستگاه‌های درمانی است که به افراد مبتلابه مشکلات ریوی نیازمند به اکسیژن اضافی کمک می‌کند.
 
 
اسپری‌های تنفسی و نبولایزر‌ها
دارو‌های استنشاقی به دو روش اصلی مصرف می‌شوند: به‌وسیله‌ی اسپری تنفسی و نبولایزر.
هدف هر دو دستگاه رساندن دارو به ریه‌ها است.  هر‌دو برای یک نوع دارو به کار گرفته می‌شوند و اگر درست استفاده شوند، کارایی یکسانی دارند.
اسپری‌های تنفسی و نبولایزر‌ها فقط با نسخهٔ پزشک در دسترس هستند. برخی اسپری‌های گشاد‌کننده‌ی مجاری هوایی ریه نیز در پیشخوان داروخانه‌ها دیده‌می‌شود که نباید بدون تجویز پزشک استفاده شوند. این دستگاه‌ها ممکن است برای افرادی مثل بیماران قلبی که شرایط سلامتی خاصی دارند،
خطرناک باشد.
 
 
 
اسپری‌های تنفسی
این دستگاه‌های کوچک دستی، یک پاف دارو را به مجاری تنفسی می‌رسانند. آن‌ها سه شکل اصلی دارند:
• اسپری هیدرو فلوئورو آلکان (HFA یا اسپری با دوز مشخص یا MDI)
• اسپری استنشاق پودر خشک (DPI)
• اسپری استنشاق غبار نرم (SMI)
دارو در  HFA به شکل مایع است و از طریق اسپری کردن ذرات بسیار ریز دریافت می‌شود.  دارو در محفظه‌ای تحت‌فشار است که درپوش اندازه‌گیری دارد. لب‌ها را دور دهانه ببندید یا دهانه را در فاصله‌ای ۱ تا دو اینچی از دهان نگه‌دارید و  هم‌زمان با فشار دادن اسپری به‌آرامی نفس بکشید.
بسیاری از افراد مایل هستند که از دم‌یار استفاده کنند. یک لولهٔ پلاستیکی تو‌خالی که بین دهان و محفظه‌ی دارو قرار می‌گیرد. دم‌یار رسیدن کامل دارو به ریه‌ها را آسان می‌کند.
 
 
DPI نیز مشابه HFA است؛ اما به‌جای غبار مرطوب، یک پاف پودر خشک آزاد می‌کند. DPI را نباید با دم‌یار استفاده کرد. به‌جای آن، دهان را کاملاً دور دهانه‌ی DPI ببندید و  سریع و مداوم استنشاق کنید. حتماً دستگاه را قبل از بازدم از دهان خارج کنید تا رطوبت وارد دستگاه نشود و  پودر را متراکم نکند.
SMI اسپری استنشاقی جدیدی است که میزان مشخصی دارو را به شکل غبار اسپری می‌کند که همین باعث استنشاق آسان دارو می‌شود. درحالی‌که دستگاه را به شکل افقی نگه‌داشته‌اید، لب‌ها را روی دهانه‌ی آن بگذارید. مراقب باشید روی  دریچه‌های هوا را نپوشانید. این نوع دستگاه دارو را به‌طور مداوم ارسال می‌کند و به‌سرعت استنشاق شما بستگی ندارد.
 
 
 بااینکه اسپری‌های تنفسی از منبع یکسانی استفاده می‌کنند، اما طرز کار آن‌ها متفاوت است. مثلاً باید HFA را قبل از مصرف به‌خوبی تکان داد اما هرگز نباید DPI را تکان دهید.
هر دستگاه به روش متفاوتی تمیز می‌شود و استفاده ازآن‌پس از خالی شدن نیز متفاوت است. همیشه دستور‌العمل‌های مربوط به دستگاه خاص خود را دنبال کنید.
 

افزودن نظر